مقایسه انواع نخ‌خاب فرش ماشینی

به طور معمول افرادی که قصد خرید فرش ماشینی دارند، حتما اطلاعاتی در مورد نخ فرش اکریلیک، پلی پروپیلن (پ-پ) و یا پلی استر به گوششان خورده است. آیا شما تا بحال در مورد این محصولات اطلاعات دقیق و کاملی داشته اید؟ می خواهیم در این مقاله به توضیح و بررسی دقیق این نوع محصولات بپردازیم.

تفاوت نخ اکریلیک، پلی پروپیلن و پلی استر چیست؟

در این گفتار به مقایسه انواع نخ‌خاب فرش ماشینی می‌پردازیم، که اصلی ترین جزء ساختار فرش ماشینی نخ خاب فرش است. همان نخی که‌ طرح اصلی و ضخامت فرش را ایجاد‌میکند و‌دقیقا بالاترین بخش فرش است که بدن و یا پای ما با آن تماس دارد. پس لطافت ، نرمی، مقاومت و برگشت پذیری آن برای ما اهمیت ویژه ای دارد.

از این‌رو در این مقاله قصد داریم انواع متداول الیاف مصرفی در تولید نخ‌خاب را تعریف و با یکدیگر مقایسه کنیم. امروزه در صنعت تولید فرش ماشینی پر مصرف ترین الیافت تولید نخ‌خاب فرش،  اکریلیک، پلی پروپیلن و پلی استر هستند.

نخ‌خاب اکریلیک:

نخ اکریلیک تشکیل شده از الیاف منقطع، که باید طی فرآیند ریسندگی به نخ اکریلیک تبدیل و درتولید فرش بکار میرود.

از خصوصیات بارز و مثبت نخ اکریلیک می توان از مقاومت و برگشت پذیری نام برد. این نخ حرارت را از خود عبور نداده و عایق حرارتی خوبی است. پس از این لحاظ بیشترین تشابه را با الیاف طبیعی همچون پشم دارد و جایگزین مناسبی برای این ماده طبیعی در فرش است.

گرانی مواد اولیه و فرآیند ریسندگی پیچیده نخ اکریلیک باعث شده که نسبت به نخ های دیگر گرانتر باشد.

گاها برخی مشتریان سوال‌هایی در مورد علل پرزدهی نخ اکریلیک داشته اند، که در مقاله ای جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

نخ‌خاب پلی پروپیلن:

نخ پلی پروپیلن که در بازار به اختصار آن را “پ-پ” هم می نامند، از الیافی به صورت نخ های یکسره نازک و یا فیلامنتی تشکیل شده است و به همین دلیل نیاز به فرآیند ریسندگی ندارد.

مواد اولیه این نخ ارزان و در دسترس است و به دلیل فرآیند تولید آسان آن نسبت به سایر نخها، ارزانتر عرضه میشود. و همین موضوع باعث شده که فرش های تولیدی با این نخ ارزان تر از فرش های دیگر باشد.

از دیگر خصوصیات مثبت این نخ، سازگاری نسبی با پوست و عدم پرزدهی این نوع نخ است. به همین دلیل اغلب فرش های تولیدی اتاق کودک و اتاق خواب از این نوع می باشند.

و نکته آخر اینکه نخ پلی پروپیلن بازگشت پذیری کمتری نسبت به اکریلیک دارد.

نخ‌خاب پلی استر:

الیاف پلی استر که بعضا آن را pet یا pes هم مینامند، پرکاربرد ترین الیاف صنعت نساجی در دنیاست، و در بیشتر محصولات نساجی مورد استفاده قرار میگیرد.

تولید نخ پلی استر همچون نخ پلی پروپیلن از الیافی با نخ یکسره بوده ، فرآیند تولید آسانی داشته و به دلیل ارزان و در دسترس بودن مواد اولیه، به نسبت قیمت ارزانتری دارد.

از طرفی مقاومت و برگشت پذیری آن ضعیف می باشد و به جهت جبران این ضعف حداکثر طول ارتفاع این نخ در خاب فرش 6 میلی متر در نظر گرفته میشود.

در سالهای گذشته استفاده از این نخ در صنعت تولید فرش ماشینی افزایش داشته و همچنان سیر صعودی دارد.

مقایسه نخ اکریلیک، پلی پروپیلن و پلی استر:

با توضیحات گفته شده در این مقاله می توان بدینصورت جمعبندی کرد که فرش‌های تولید شده با استفاده از هرکدام از این نخ ها خصوصیت خاص خود را داشته و می توان از هرکدام در فضای مناسب خودش استفاده کرد. به عنوان مثال بهتر است از فرش هایی با نخ‌خاب پلی پروپیلن و یا پلی استر در فضاهایی مثل نشیمن ، اتاق خواب، آشپزخانه و یا اتاق کودک استفاده کرد و از فرش های با نخ اکریلیک که مقاومت بالاتری دارند در پذیرایی و یا بخش هایی که تردد بیشتری انجام میشود استفاده کرد.

نخ هایبالک:

احتمالا زمانی که در جست و جوی فرش مناسب فضای دکوراسیون مورد نظرتان بودید، اسم فرش های گل برجسته به گوشتان خورده و یا از نزدیک آنها رو مشاهده کرده اید. راز تولید فرش های گل برجسته استفاده از نخ هایبالک است.

فناوری تولید این نوع نخ یکی از خلاقانه و نوآورانه ترین فعالیت ها در صنعت فرش ماشینی بوده است. این نخ به گونه ایست که بعد از تولید در حرارتی مشخص دچار جمعشدگی شده و کوتاه می شود.

برای تولید این نخ از الیاف حجیم معروف به “هایبالک” از جنس اکریلیک استفاده میشود. بدین روش که در‌هنگام ریسندگی نخ‌خاب به‌اندازه معین الیاف هایبالک را در‌کنار الیاف اصلی قرارداده و با‌هم ریسیده میشوند.

نحوه استفاده از نخ هایبالک در فرش بدین صورت است که در قسمت هایی از طرح فرش که قرار است فرورفتگی ایجاد شود از نخ‌خاب هایبالک و در بقیه نقاط از نخ‌خاب معمولی استفاده میشود.

پس از بافت فرش تمامی سطح فرش یکدست و در یک اندازه قرار دارد و هیچ تفاوتی بین قسمت های بافت شده با نخ معمولی و هاییبالک وجود ندارد. پس از بافت، در بخش تکمیل، فرش از دستگاه آهار عبور کرده و در معرض حرارت مشخصی قرار میگیرد. بخش های بافته شده با نخ هایبالک گود شده و سایر قسمت های فرش برجسته می ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو
Generic filters

فرش ساوین