امروزه با وجود تبدل فرهنگ آحاد جامعه در استفاده از بستر اینترنتی به جای روش های سنتی در امور جاری روزانه، به ویژه با حضور کاتالیزورهایی همچون ویروس کرونا، ترافیک و غیره شاهد تغییرهای اساسی در روش های زندگی هستیم، که این موضوع با رشد قابل توجه توانایی های خدمات رسانی در حوزه اینترنتی و رضایت بیش از پیش مخاطبین، افزایش دو چندان داشته است. اگر چه در نگاه اول این استحاله، اتفاقی است مثبت و رو به جلو، ولی با گذشت زمان و با نگاه دقیق تر به این تغییر، در می یابیم،خطراتی گاها جبران ناپذیر در صورت عدم آگاهی کاربران، در انتظار آنان خواهد بود.

جایگزینی روش های جدید خرید و به اصطلاح خرید اینترنتی یکی از مهم ترین تغییرات عصر جدید است و یکی از نگرانی ها در این بخش اعتماد به فروشگاه های اینترنتی و جلوگیری از کلاهبرداری های احتمالی در فروش اینترنتی خواهد بود.

به واقع یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی است و امکان شناخت سایت های معتبر به مشتری این امکان را خواهد داد که خریدی امن و لذت بخش را تجربه کنند .

برای رسیدن به این مهم، قطعا آگاهی مشتریان در شناخت سایت های معتبر نه تنها باعث کم شدن مشکلات ناشی از خرید غیرمطمئن خواهد شد، بلکه کمک شایانی به توسعه کسب و کارهای مجازی خواهد نمود.

در این مقاله قصد داریم شمارا با یکی از پارامترهای مهم شناسایی سایت های معتبر از سایت های غیر رسمی، آشنا کنیم .

در دنیای واقعی خریداران برای احراز هویت فروشنده از روش های مختلفی استفاده می نمایند که یکی از مهم ترین آنها حضور در محل نمایشگاه فروشنده خواهد بود که این حضور فیزیکی و معامله چهره به چهره و بازدید محل کسب، خود اطمینانی برای مشتری خواهد بود.

سوال اینجاست که در فضای مجازی چگونه می توان خریدی امن از مراجع رسمی داشت؟

به تفکیک در این مقاله و مقالات آتی به روش های اعتبار سنجی سایت های اینترنتی خواهیم پرداخت که قطعا در صورت عمل کردن به تمامی موارد مذکور ریسک مشکلات ناشی از کلاهبرداری های اینترنتی و به تبع آن نارضایتی های ناشی از این اتفاق در مشتریان کم خواهد شد.

اگر قصد خرید از سایتی را دارید اولین و مهم ترین قدم برای اطمینان به آن سایت، این است که فروشنده سایت را بشناسید و به سوالاتی همچون سوالات ذیل پاسخ دهید؛

 آیا سایت مربوطه احراز هویت شده است؟ آیا اعتبار لازم را برای فروش اینترنتی دارد؟ در صورت خرید کالاهایی با برند خاص، آیا سایت متعلق به تولید کننده است یا شما از سایت های واسطه خرید می کنید؟

 مرجع رسمی برای پاسخ به این سوالات وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که با برسی هویتی افراد و یا شرکت های متقاضی فروشگاههای اینترنتی اقدام به صدور نماد الکترونیکی یا(اینماد /enamad ) ، می نماید و این گواهی در دسترس بازدیدکنندگان و مشتریان خواهد بود.

اینماد یا نماد الکترونیکی نشانه ای است برای کسب و کارهای اینترنتی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متعلق به وزرات صنعت ، معدن و تجارت با هدف ساماندهی ، احراز هویت و صلاحیت آنها صادر می شود .

پیشنهاد می شود، به محض تصمیم گیری برای خرید از سایت های فروش اینترنتی در صفحه اصلی سایت به دنبال اینماد باشید در صورتی که اینماد در صفحه اصلی سایت وجود داشت با کلیک بر روی آن به سایت اعتبارسنجی به آدرس : trusted.enamad.ir می روید و صفحه ای که در آن هستید اطلاع دقیق فروشنده را به شما نشان خواهد داد. در این صفحه اطلاعاتی همچون موارد ذیل در دسترس شما خواهد بود:

  • صاحب امتیاز : در صورتی که کالای شما برند معتبری است حتما دقت کنید صاحب امتیاز نام تجاری برند تولید کننده کالا باشد در غیر اینصورت شما کالا را با واسطه خریداری نموده اید.
  • تاریخ اعطا و تاریخ اعتبار: اگرچه در صورت انقضا ی اعتبار اینماد این گواهی به صورت خودکار غیر فعال خواهد شد با این وجود به مدت زمان باقی مانده اعتبار نماد دقت نمائید.
  • نمایش صفحه آنلاین سایت: برای جلوگیری از هر سوء استفاده از لینک اینماد، در سمت چپ تصویر، سایت اصلی در باکس مشخص شده نمایش داده می شود و شما می توانید با انطباق سایتی که در آن بودید با این باکس از صحت لینک ای­نماد نیز اطمینان حاصل نمائید .

 اطلاعات تماس ؛ شامل آدرس، تلفن، پست الکترونیکی و مختصات دقیق محل حضور فروشنده می باشد که توسط وزارت صنعت بررسی شده و در قسمت میانی صفحه قابل مشاهده خواهد بود.

  • خدمات و مجوزهای کسب و کار که شامل عنوان خدمت می باشد در این محل مشخص شده و شما می توانید با اطمینان از دسته بندی کالا و انطباق آن با کالای انتخابی از خرید خود اطمینان حاصل کنید.

به طور مثال شما به دنبال فرش ماشینی با برند ساوین هستید و سایت های متعددی پیش روی شماست و نیاز به اعتبار سنجی سایت های در دسترس دارید در این خصوص برای حل بهتر موضوع دو نمونه از سایت های فروشنده فرش ساوین در ذیل را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

تشخیص از روی دامنه یا همان آدرس سایت به شما اطمینان از خرید را نخواهد داد.

لذا با مشاهده صفحه enamad ،در دو عکس نمایش داده شده و مقایسه صاحبین امتیاز آن دو سایت متوجه می شویم یکی شخص و دیگری شرکت فرش ساوین با عنوان تجاری کالای مورد نظر شماست.

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

بررسی اینماد در درجه اول به شما این اطمینان را می دهد که آیا سایتی که در آن هستید احراز هویت شده است یا خیر و در صورت مشخص شدن هویت آیا سایت مرجع رسمی فروش محصول است یا خیر ؟ ما بین شما و تولید کننده محصول واسط وجود دارد یا شما از تولید کننده یا عرضه کننده مستقیم کالا ی خود را تهیه می کنید ؟ در مقالات بعدی به بررسی دیگر عوامل اعتبارسنجی سایت های فروشگاهی همچون بررسی پروانه کسب، بررسی سایت های انتقال وجه، نحوه اعتماد به پروسه خرید خواهیم پرداخت.

1 دیدگاه

  1. چه جالب! اطلاعات مفیدی رو ارائه کردین و بسیار آموزنده بود. با اینکه بارها و بارها از سایت های مختلف خرید داشتم و دارم،هیچوقت به این موضوع دقت نکردم. سپاس🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو
Generic filters

فرش ساوین